Publicat în Uncategorized

BINE ATI VENIT

BINE ATI VENIT
Acesta este blogul satului BOZANTA MARE din Maramures.
El a fost deschis de Ilie Matra, fiu al satului.
Bun venit tuturor celor ce ne vor trece pragul, ne vor cunoaste si vor lasa o amintire a trecerii lor pe aici.
Sinteti invitati sa vizitati si satul nostru unde musafirii sau in graiul local „uspatoii” sint primiti cu inima, sufletul si camara deschise.
Iata mai multe fotografii ale satului nostru facute de jos si din turnul bisericii in dimineata zilei de Pasti 2009 inainte de slujba:

Panorama Bozanta-spre apus
Panorama Bozanta-spre apus
Intrarea in sat dinspre Tauti
Intrarea in sat dinspre Tauti
Biserica in umbra crucii
Biserica in umbra crucii
Biserica in dimineata de Pasti
Biserica in dimineata de Pasti
Bisericuta de lemn
Bisericuta de lemn
Casa parohiala
Casa parohiala
Casa Parohiala de sus
Casa Parohiala de sus
Gradina bisericii primavara
Gradina bisericii primavara
Scoala
Scoala
Spre Baia Mare
Spre Baia Mare
Spre Bozanta Mica
Spre Bozanta Mica
Spre Busag
Spre Busag
Spre Cicarlau
Spre Cicarlau
Spre Cicarlau-Bargau
Spre Cicarlau-Bargau
Spre Coltirea
Spre Coltirea
Spre Lapusel
Spre Lapusel
Spre padure
Spre padure
Spre rasarit
Spre rasarit
Spre Ulita Grijenilor
Spre Ulita Grijenilor
Ulita Mihutenilor
Ulita Mihutenilor
Vedere spre N-E
Vedere spre nord-est
Vedere spre S-E
Vedere spre sud-est
Bozanta Mica
Bozanta Mica
Bozanta Mica, drumul Lapusului
Bozanta Mica, drumul Lapusului
21 de gânduri despre „BINE ATI VENIT

  1. Aceasta este prima postare pe blogul Bozanta Mare, un blog al bozantanilor de pretutindeni. Minat de un gind mai vechi, acela de a face cunoscut in lume satul in care m-am nascut si am crescut pina la 16 ani si in care traiesc si azi parintii si toate nemurile mele, am deschis azi simbata 9 Ianuarie 2010 acest blog. In curind satul nostru implineste 625 de ani de atestare documentara iar biserica din sat implineste 100 de ani de la inaltarea sa in forma actuala. Se cade ca acest sat mic dar foarte vechi sa fie mai mult cunoscut atit de catre noi cei care ii apartinem cit si de catre altii. De aceea rog pe toti cei care trec pe aici, bozantani sau nu, sa lase un gind.

  2. Fain sat ! Ce o fi insemnand Bozanta? E un
    cuvant interesant si probabil are si o
    etimologie!
    Biserica, scoala… dar satul asta nu are si o
    carciuma?

    1. Nelu sal

      Mi-i inchipui pe ILIE intrebandu-se „mintea lui in gandul ei”-nu cumva denumira vine de la serialul BONANTZA..???

  3. Chiar acum sint acolo si am intrebat despre asta dar nimeni nu stie de unde vine denumirea, e un nume si atita tot, dar daca aflu sigur va spun. Privind circiumile, dupa ’89 cind incepuse si aici sa ia avint „mica privatizare” functionau trei circiumi, la 198 numere de casa. Intrebind parintii cum e posibil asta, mama mi-a spus:
    -Sa fii sanatos, inainte de razboi erau cinci si toate vindeau!
    In prezent sint, socotite de ai mei, sint tot cinci si functioneaza. Nu trebuie sa va spun eu ca in orica sat circiumile sint o institutie!

  4. Salut ILIUTZA

    Colegutzule ,acum am aflat de blogul tau..Nelu imi daduse un indiciu ,numai ca eu ma repezisem la subiectul tau de pe forumul nostru de suflet ,fiindca aveai acolo un thread despre locurile natale. Se mai fac pe acolo adoptii de teleormaneni ,asa ca mine..??

  5. Colegutule, o vorba latina spune: Ubi Patria ibi bene, eu zic ca ori acolo ori aici, daca este Patria este cel mai bine pentru noi. Chiar acuma ma aflu in Crisma varului Ion, lume destula la un biliard, la un suc, noi ai casei la un pahar de vin de aici care nu e cu absolut nimic mai jos de zaibarul de la Bailesti, ne asteapta sus o oala clocotinda de sarmale. Varu zice ca toti cei care s-au stabilit aici au devenit ai locului, ca si cum ar fi fost nascuti-crescuti aici. Asa ca te asteptam aici!

  6. Bozanta are carciuma! S-o vedem!!!
    Satul pare incremenit in negura uitarii!
    As vrea sa vad bozantani la masa, bozantani la
    coasa, bozantani pe ulitele satului, bozantani
    venind de la targ de la Tautii Magherus,
    bozantance cu rufele la spalat sau cu oile, vacile
    caprele, gastile la pascut…

    1. Nelu, am adunat material sa iti raspund la apropape toate intrebarile tale. Vei vedea bozintani la lucrul cimpului, la coasa, la masa, si in alte locuri. Ce nu vei putea vedea vor fi bozintane spalind rufe la riu, pentru ca au avut grija de el cei cu aurul de la Baia Mare, nu vei vedea cirduri de giste ca in sud, pentru ca se cresc in curtile caselor, capre nu stiu sa mai fie in satul actual, oi putine. In schimb inca se mai cresc vite mari: Vaci, bivoli, cai. Cite si cum, o sa vedem in timp.

      1. OK! Daca se poate si o caruta cu cai condusa de
        un bozantan cu bici, cu codoristea impanata!
        Eventual cate ceva despre Tanjaua de Bozanta…

  7. @ ILIE
    Dragule ,am de gand sa iau la purecat fiecare coltisor din gura asta de rai,ghid fiindu-mi fotografiile.. Numai ca ,fiind posibil sa ma ratacesc,s-ar putea sa adast la vreun pamantean pentru de-ale gurii..NO,acuma stau si te provoc :care sunt obiceiurile culinare pe la voi prin imparatie..??Poti incepe cu micul dejun si sfarsi cu festinul de seara..

  8. Nelu si Freddye,
    Va promit ca in, timp, tot ce cereti voi aici se va „aproba”. Azi voi face ceva poze la una din circiumi, sa vedeti „ce si cum”, ieri am filmat si fotografiat la „Muzeul satului” unde e expusa o casa pe care o cunosc din copilarie, si asa mai departe, doar sa aveti putina rebdare.

  9. Sub un snop de bozie
    O pastaie de sulfina, a facut explozie!

    Poate pe vremuri in locul satului era un camp cu
    bozie, bozie mai mare, bozie mai mica si asa s-au
    nascut cele doua Bozante.

    1. Nelu, e o posibila etmologie, desi nu cred. Numele initial era Bozintza, scuze, nu folosesc diacritice din spirit de fronda. Vechiul loc de dispunere a satului se numeste Bozintzele. Bozia este si la noi o buruiana des intilnita. Daca nu gresesc se mai numeste si „bolundau” pentru ca boabele ei se spune ca ar putea produce bolunzire (nebunie) daca le maninci. Unii din ziua de azi, si nu ma refer la bozintani, nu au nevoie de boabe din acestea, sint dotati de natura cu bolunzie! Pe parcurs vor apare si alte amanunte.

  10. DRAGA DOMNULE ILIE! MA CHEAMA LAZAR CRANCAU, NASCUT LA 5.12.1952 IN TAUTI MAGHERAUSI (ADICA MAGHERAUSI STR.ROMOK). ACUMA SE NUMESTE”NUMAR”. TE STIU DE LA GENERALA: HARNIC, INVATA BINE SI CU O LEACA DE SUCCES LA FETE. SE VORBEA SI SE VORBESTE DE ILIE MATRA DE BINE. INSEAMNA CA FACI CINSTE SATULUI. FELICITARI!! PS. AM RAMAS PLACUT SURPRINS CACI SUNT OAMENI CE NU UITA RADACINILE. BRAVO! LA BUNA VEDERE.”SUNTEM NOI SARACI DAR NU SUNTEM PROSTI”.

    1. Multumesc domnule Crâncau,
      Noi bozîntanii care am urmat clasele 5-8 in Tăuti am ramas buni prieteni cu colegii nostri din comuna, acum oraş. Am avut o colega de clasa, Crîncău Aurelia, nu cumva sînteti fratele ei? Privind denumirea străzilor cu un număr, am ramas si eu puţin surprins de acest mod de personalizare, cred ca nu va ţine si nu va fi folosit efectiv niciodată, mai ales in Bozînta. Uniformitatea ne ia din personalitate.

  11. Asa e, Ilie era mare crai in acele vremuri… dar
    s-a grabit sa se maturizeze si acum tanjeste dupa
    anii copilariei, ca si noi toti dealtfel!

    1. Ioane, sa nu exageram. Toti am fost tineri si un cintec spune:
      „Cît e omul tinerel
      Se tine dorul de el
      Ca vaca dupa viţel
      Ca oiţa dupa miel”
      Sau altul banaţean:
      „…Aş da lumea asta toată
      Să mai fiu tînăr o dată…”

  12. AM VRUT SA ZIC ” STIMATA REDACTIE”! IMI CER SCUZE DOMNULE ILIE CA M-AM ADRESAT LA PERSOANA I. DE CE SPUN TREABA ASTA: NU NE CUNOASTEM SI TRE’ O LEACA DE RESPECT. ABIA AM ASTEPTAT SA APAR ACASA DE LA EXAMEN SI SA INTRU PE ”BOZINTA MARE”. RECUNOSC, SUNT UN SENTIMENTALIST. VIATA E SCURTA SI E BINE SA ACTIVAM IN TOATE SECTOARELE. AM CU CINE MAI CONVERSA, MAI SPUNE O PARERE.VAD CA AVETI COLEGI DE ISPRAVA. OAMENI MODESTI, DAR DE CARE TE POTI BIZUI LA NEVOIE. AM INCEPUT SI EU DE JOS, DAR IACATA AM AJUNS INGINER SI ACUMA SUNT LA MASTERAT. AM FOST LA PARINTI 6 FRATI. TRAIM 5,IAR UNUL A DECEDAT. NU A FOST USOR, DAR NICI TARE GREU. AM AVUT COLEGI LA GENERALA SI NU NUMAI, DIN BOZINTA MARE. LE-A FOST TARE GREU NAVETA! DIMINEATA MA UITAM CU OARECARE ”MILA” CA AJUNGEAU PRIN TROIENE LA PROGRAM . SI….CULMEA INVATAU TARE BINE!. (LES IOAN,STER IOAN ,MIHUT IOAN ETC…)DAR SA NU FIU NOSTALGIC, AZI S-AU SCHIMBAT MULTE CELE. HEI…CE BUNE ERAU PANCOVELE, PLACINTELE CU SILVAIZ SAU CU BRINZA DE LA COLEGII BOZINTANI. VA LAS. M-AI AM DE INVATAT LA UN EXAMEN PE VINERI. SI VORBA LUI SERGIU VITALIAN VAIDA :”SUNTEM NOI SARACI, DAR NU SUNTEM PROSTI”. PS. SUBSEMNATUL ESTE FRATE CU ”GAZDA” DE LA MUZEUL SATULUI DIN TAUTI, PROFESORUL EMIL CRANCAU. DOAMNE AJUTA SI LA BUNA VEDERE!

    1. Lazar, bafta la examen, felicitari pentru masterat. Cartea ramine un lucru serios chiar in vremurile astea ciudate cind unii incearca sa faca din ban o religie. Ai dreptate privind naveta, erau 4 km pe care ii faceam odata la venirea si incaodata la plecarea de la scoala si nu imi aduc aminte sa ne fi scutit de la scoala pe motive de vreme. Sint amintiri deosebite privind drumurile pe care le faceam atunci care ne-au ramas pentru toata viata. Acum nu mai e la moda mersul pe jos, alte vremuri, alte mijloace.

Lasă un răspuns

